Persbericht: Kinderboeken gezocht voor Kinderzwerfboekstation

www.dekinderboekenkoffer.nl

DAMWALD – Voor een nieuw neer te zetten Kinderzwerfboekstation is het bestuur van Speeltuinvereniging Klautertún Loanefertier op zoek naar kinderboeken. Op 26 september, tijdens Burendag, zal het Kinderzwerfboekstation geopend worden.

Het Kinderzwerfboek is een initiatief van Nationaal Fonds Kinderhulp. Deze stichting is van mening dat ieder kind in Nederland toegang zou moeten hebben tot kinderboeken, ook kinderen die niet dicht in de buurt van een bibliotheek wonen. Bij een Kinderzwerfboekstation kunnen kinderen kinderboeken halen, vervolgens thuis lezen, eventueel terugbrengen of ervoor kiezen om dit boek weer verder laten zwerven. Zo kun je overal in Nederland, bijvoorbeeld in de wachtkamer van de tandarts, in de voetbalkantine of in de trein kinderzwerfboeken tegenkomen. Sommige boeken zwerven op die manier het hele land door.

Johanna Kommerie zal het Kinderzwerfboekstation bij de Klautertún Loanefertier gaan beheren en regelmatig voorzien van nieuwe kinderboeken. Zij is doorlopend op zoek naar kinderboeken om vanuit het Kinderzwerfboekstation verder te laten zwerven. ,,We hebben als speeltuinvereniging een schenking gekregen van enkele tientallen kinderboeken voor kinderen in de leeftijd van 8 tot 10 jaar. We willen het nieuwe Kinderzwerfboekstation graag vullen met boeken voor kinderen van alle leeftijden, zodat alle kinderen in de buurt gebruik kunnen maken van de zwerfboeken. Bovendien verwachten we niet alle boeken weer terug in het Kinderzwerfboekstation, omdat je de boeken niet per sé terug hoeft te brengen, maar ze ook weer verder mag laten zwerven. Er zullen dus steeds nieuwe boeken nodig zijn om het station mee te vullen.”

Veel kinderboeken zijn geschikt voor het Kinderzwerfboekenstation, maar de voorkeur gaat uit naar boeken die zijn verschenen ná het jaar 2000 of absolute klassiekers zoals Jip en Janneke of Kruistocht in Spijkerbroek. ,,Wij hopen dat iedereen in Damwâld eens in de kast wil kijken of er nog kinderboeken zijn die niet gelezen worden maar waar een ander kind nog wel plezier aan kan beleven”, aldus Kommerie.

Het Kinderzwerfboekstation wordt gemaakt door deelnemers van Dagbesteding Sels Dien in Broeksterwâld.

Naast het openen van het Kinderzwerfboekstation zal de speeltuinvereniging op 26 september ook de plannen kenbaar maken voor het opknappen van de speeltuin, wat gepland staat in 2021.

Wie nog kinderboeken heeft liggen die de speeltuinvereniging mag gebruiken voor het Kinderzwerfboekstation kan contact opnemen met Johanna Kommerie via dekinderboekenkoffer@gmail.com of de kinderboeken (in een waterdichte tas) deponeren in een bak voor haar huis (Foarwei 124, Damwâld).

Kijk voor meer informatie over het Kinderzwerfboekstation in Damwâld op www.dekinderboekenkoffer.nl

Bij wijze van experiment kun je op de blogpagina van deze website hier en daar affiliate-links tegenkomen. Dit betekent dat als jij iets koopt via de affiliate-link, ik een klein bedragje krijg omdat ik jou heb doorgestuurd naar de desbetreffende website. Dit kost jou vanzelfspekend niets extra’s. Doe je een aankoop via één van mijn affiliate-links? Ontzettend bedankt daarvoor!