Hoe schrijf je een sterk persbericht? + voorbeelden

Persbericht kinderboeken gezocht

Jij hebt een boodschap en die wil je graag verkondigen. Bijvoorbeeld over een nieuw product, een dienst die je aan wilt prijzen of een evenement dat je aan wilt kondigen. Je kunt natuurlijk een berichtje op Facebook zetten en af gaan wachten of dat berichtje je doelgroep bereikt, maar je kunt ook verder kijken. Is het bijvoorbeeld handig om de media in te schakelen? En hoe bereik je de media dan? Een laagdrempelige en relatief goedkope manier om de media te bereiken is middels het sturen van een persbericht. Maar hoe schrijf je nou een persbericht? Waar moet je op letten? En weet je zeker of je met een persbericht de aandacht krijgt die je graag wilt hebben?

In dit artikel ga ik uitgebreid in op mijn ervaringen met persberichten. Aangezien ik zowel ervaring heb als verzender van persberichten als ontvanger van persberichten (ik heb een aantal jaar op de redactie van een krant gewerkt), weet ik goed waar ik het over heb. In dit artikel laat ik je tevens enkele voorbeelden zien van persberichten die hun doel ruimschoots troffen.

Hoe schrijf je een persbericht?

Allereerst is het van belang om te bepalen wát je wilt vertellen in je persbericht, en aan wie je die boodschap wilt richten. Heb je dat helder? Dan begin je te schrijven. Wat in ieder geval in ieder persbericht aan bod moet komen zijn de vijf W’s en zonodig de H: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe. Als je op al die vragen antwoord geeft in je persbericht, dan zit je in de regel goed.

We nemen even een aankondiging van een festival als voorbeeld. Je wilt niet een persbericht versturen zonder de datum hiervan te noemen. Is het nog niet bekend wie er op gaat treden? Ook dan kun je de vraag ‘wie’ prima beantwoorden, door bijvoorbeeld te vertellen wie de organisatoren zijn of juist door te vertellen dat de artiesten nog niet bekend zijn.

Gebruik van quotes

Een persbericht heeft een zakelijk karakter. Een heel epistel vol eigen ervaringen kun je daarom weglaten. Ook dien je voor een persbericht niet de ik-vorm te kiezen. Als je de boodschapper aan het woord wilt laten in je persbericht dan kun je ervoor kiezen om te gaan werken met quotes. Overdrijf niet. Eén of twee korte quotes zijn ruim voldoende. Zorg er bovendien voor dat de quotes iets nieuws vertellen. Laat de boodschapper niet zeggen “het was erg druk op het festivalterrein” wanneer de titel van je persbericht “Enorme drukte op zomerfestival” is.

Wat ook goed is is om in een persbericht de noodzaak van je nieuwe product middels een quote toe te lichten. Als je bijvoorbeeld een duurzaam maandverband dat vrij van schadelijke stoffen is op de markt brengt, kun je een gebruiker aan het woord laten. “Voorheen gebruikte ik maandverband waar plastic in verwerkt was. Toen had ik regelmatig last van irritaties. Nu ik maandverband X gebruik heb ik daar geen last meer van”.

Wat voeg je toe?

Bijna ieder persbericht eindigt met een noot voor de redactie. Hier kun je bijvoorbeeld de contactgegevens kwijt van het contactpersoon. Zorg ervoor dat het contactpersoon in kwestie wel bereikbaar is op het tijdstip van verzenden. Als redacteuren direct nieuws zien in wat jij te vertellen hebt, zullen ze snel na het ontvangen van het persbericht bij je aan de lijn hangen. Er is niets frustrerender voor een redacteur dan op donderdag een telefoonnummer doorkrijgen van iemand die op maandag, dinsdag en woensdag werkt.

Stuur je een (rechtenvrije) foto mee, die gebruikt mag worden voor publicatie? Dan kun je bij de noot voor de redactie ook de naam van de fotograaf vermelden. Vermeld bovendien wie er op de foto te zien zijn (indien het bijvoorbeeld een foto betreft van een openingshandeling of het ondertekenen van een contract). Het meesturen van een foto is overigens aan te raden. Het vergroot je kans op publicatie en kan een hoop verduidelijken voor een redacteur.

Wat ik zelf ook nog wel eens wil toevoegen aan de noot voor de redactie is de suggestie dat de contactpersoon graag mee wil werken aan een eventuele reportage, ook over mogelijke andere onderwerpen. Je zou ook aan kunnen bieden mee te denken over een geschikt moment om een fotograaf langs te sturen. Indien je een follow-up persbericht van plan bent te sturen kun je dit alvast aankondigen.

Persbericht versturen

Als je klaar bent met het schrijven van een persbericht komt het leukste nog: je mag het persbericht versturen naar de media waarvan jij denkt dat jouw nieuwtje interessant kan zijn. Heb je nog nooit eerder een persbericht verstuurd? Dan zul je op zoek moeten gaan naar mailadressen. In kranten vind je die veelal in een colofon, maar ook op internet zijn de mailadressen vaak makkelijk te vinden. Google maar op mailadres redactie + het tijdschrift of de krant van je keuze, en grote kans dat je direct het juiste resultaat te pakken hebt. Als je alle mailadressen gevonden hebt is het handig om hier een bestandje van te maken zodat je bij een volgend persbericht niet opnieuw alle mailadressen hoeft te verzamelen.

Heb je al ervaring met het versturen van persberichten en heb je in eerdere stadia via de mail contact gehad met journalisten en redactieleden? Dan kun je je persbericht ook rechtstreeks naar hen zenden. Het kan daarbij helpen om je mailtje dan niet in bulk via BCC naar alle mailadressen te sturen, maar door een persoonlijk mailtje te typen. (Her)introduceer jezelf en vertel waar je elkaar eerder ontmoet hebt (journalisten en redacteurs krijgen doorgaans honderden mailtjes per week en ontmoeten enorm veel mensen, ze kunnen niet iedereen onthouden), en dat je ze graag wilt wijzen op de boodschap van je persbericht.

Wanneer treft je persbericht het doel?

Als je je persbericht verstuurd hebt kun je twee dingen doen: afwachten, of er nog eens achteraan gaan. Laat ik daarover heel eerlijk zijn: het kan helpen wanneer je een redacteur of journalist na verloop van tijd eens aan de mouw trekt om te kijken of hij/zij van plan is iets met je persbericht te doen. Maar: het wordt veelal ook als bloedirritant beschouwd wanneer je achter je persbericht aanbelt. Over het algemeen wordt er hard gewerkt op redacties en telefoontjes die over niet urgente zaken gaan worden vaak als zeer storend ervaren. Dus weeg bij jezelf goed af of jouw boodschap jou het waard lijkt om irritant gevonden te worden.

Eigen ervaringen

De afgelopen jaren heb ik heel wat persberichten mogen versturen voor mijn opdrachtgevers. Dit leverde talloze leuke publicaties en reportages op, met name in de lokale en regionale media, maar ook in landelijke media. Naar aanleiding van mijn persberichten verschenen er interviews in kranten, op radiozenders en op televisie.

Publicaties garanderen doe ik nooit. Als verzender van een persbericht kun je namelijk wel menen dat jouw boodschap de belangrijkste is die er verteld moet worden, maar op een redactie komen dagelijks tientallen persberichten binnen van allerlei bedrijven, stichtingen en instellingen die er allemaal net zo over denken. Het is aan de redactie om een keuze te maken in het aanbod. Als tekstschrijver zit ik niet op de stoel van de redacteur, maar ik doe wel mijn best om die redacteur zo goed mogelijk te bedienen van informatie.

Voorbeelden persbericht

Een persbericht dat ik onlangs verstuurde waarmee ik ruimschoots mijn doel behaalde, was voor een eigen project. Voor een nieuw op te zetten Kinderzwerfboekstation was ik namelijk op zoek naar gratis tweedehands kinderboeken. Ik verstuurde het persbericht naar lokale media. Twee huis-aan-huis-kranten plaatsten die oproep meteen. Dat leverde me tot nu toe al zo’n tweehonderd kinderboeken op. Daarnaast nam een journalist van een andere huis-aan-huis-krant contact met me op, omdat hij graag langs wil komen voor een interview voor de krant én voor een filmpje voor hun website. Dat interview gaat binnenkort plaatsvinden. Verder heb ik de verwachting dat de dorpskrant ook nog een oproepje gaat plaatsen, maar daar ben ik nog niet helemaal zeker van. Mijn missie is echter nu al geslaagd: ik had gehoopt op zo’n tachtig kinderboeken.

Een ander voorbeeld is dat van de persberichten die ik vorig jaar schreef in opdracht van Pilat Advies. Wij organiseerden destijds een Instameet in Nationaal Park De Alde Feanen. Het doel van de persberichten was om mensen te werven die deel wilden nemen aan deze laagdrempelige Instameet, om zodoende op Instagram een explosie van beeldmateriaal te veroorzaken ( = positieve publiciteit voor het natuurgebied). Ik schreef verschillende persberichten, waarin het programma werd uitgelegd, wat de vloot was tijdens de Instameet én blufte ik enigszins dat deze Instameet de grootste in Nederland zou zijn. Aan de hand van de persberichten besloten verschillende media waaronder de Leeuwarder Courant en Omrop Fryslân om zelf poolshoogte te komen nemen tijdens de Instameet en werden er talloze aankondigen gedaan in de regionale media. Ook konden we meerdere keren ons verhaal kwijt op radio Omrop Fryslân én verscheen er zelfs een berichtje op de website van het Algemeen Dagblad. Uiteindelijk kwamen er bijna honderd Instagrammers op het evenement af, wat zich vertaalde in een explosie aan beeldmateriaal op Instagram en nogmaals veel aandacht in de media. Een groot succes!

Nog een persbericht dat vorig jaar veel aandacht genereerde is het persbericht dat ik in opdracht van Agrarisch Collectief Waadrâne schreef. Deze organisatie die zich bezig houdt met agrarisch natuurbeheer organiseerde vier excursies naar vogelakkers bij verschillende boeren in Noordoost Friesland voor omwonenden en andere belangstellenden. Dankzij het persbericht werden er in verschillende kranten aankondigingen geplaatst, wat resulteerde in honderden bezoekers. Daarnaast werden er verschillende reportages geschreven en gefilmd op locatie.

Laten schrijven?

Ik ben erg benieuwd of jij wel eens een persbericht verstuurt, waar je dan tegenaan loopt en of je persberichten het gewenste resultaat bereiken. Heb je hulp nodig bij het schrijven van je persberichten? Laat het me dan weten, ik help je graag!

Bij wijze van experiment kun je op de blogpagina van deze website hier en daar affiliate-links tegenkomen. Dit betekent dat als jij iets koopt via de affiliate-link, ik een klein bedragje krijg omdat ik jou heb doorgestuurd naar de desbetreffende website. Dit kost jou vanzelfspekend niets extra’s. Doe je een aankoop via één van mijn affiliate-links? Ontzettend bedankt daarvoor!


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *